Tajvanska kompanija „Fokskon“, najpoznatija po tome što godinama za američki „Epl“ proizvodi pametni telefon ajfon, namerava da napravi dubok upliv u automobilsku industriju i u budućnosti osvoji čak 40 odsto tržišta električnih automobila.
Prvi veliki korak u tom cilju, javljaju japanski mediji, tajno su pokušali da naprave preuzimanjem proizvođača automobila „Nisan“.
Japanski mediji danima bruje o planu za spajanje „Nisana" i „Honde" u jedinstvenu kompaniju i pokušavaju da nađu odgovor na pitanje zašto je nešto što je trebalo da bude prosto savez usmeren na sticanje koristi u određenim oblastima preraslo u priču o finansijskom i organizacionom povezivanju.
Obe kompanije prolaze kroz težak period zbog brzog razvoja mnoštva kineskih proizvođača koji su pravovremeno zajašili talas elektrifikacije vozila i, posedujući napredne električne baterije i velike resurse, počeli da potiskuju strane fabrike iz svoje zemlje.
Japanski izvori, međutim, danas tvrde da je krupan ako ne i odlučujući faktor koji je pogurao „Nisan" i „Hondu" u zagrljaj zapravo nastup gigantske tajvanske elektronske kompanije „Fokskon", koja svoj od ranije planirani upliv u industriju električnih automobila želi da ostvari preuzimanjem „Nisana".
Proizvođač ajfona priželjkuje da zagospodari automobilskom industrijom
„Fokskon", u svetu najpoznatiji po svojim mega postrojenjima za proizvodnju pametnih telefona u matici Kini u kojima je zapošljavao i po pola miliona radnika i koja su radila za potrebe brendova kao što je „Epl", gigant je pun novca, koji traži način da svoj ogromni kapital pretoči u druge profitabilne grane privrede.
Osnovni razlozi za to što je ta gigantska korporacija iz Tajpeja, koja ukupno ima čak 1,29 miliona radnika, usmerila pažnju na Japan i „Nisan" je to što je već nekoliko godina prisutna u Zemlji izlazećeg sunca kao vlasnik, odnosno, spasilac čuvene, ali finansijski propale, japanske kompanije „Šarp" i to što je nedavno postavila jednog od bivših direktora „Nisana", koji dobro poznaje prilike u tom preduzeću, za šefa svog krila za proizvodnju električnih vozila.
Japanski mediji pišu da „Fokskon", koji je proizvođač ajfona i čiji je formalni naziv „Honhaj precizna industrija", proteklih meseci diskretno (čitaj „u tajnosti") tražio način da dođe u posed većeg broja deonica „Nisana".
Naime, tajvanska kompanija, koja proizvodi i kompjutere, konzole za video igre i električne uređaje za domaćinstvo, je još 2019. godine objavila da namerava da uđe u biznis proizvodnje električnih automobila, i mada ju je pandemija kovida-19 u tome donekle omela, ona je već uspela uspela da konstruiše nekoliko modela EV.
Za njene prilično krupne ambicije (da u budućnosti osvoji čak 40 odsto svetskog tržišta električnih vozila) potrebni su džinovski proizvodni kapaciteti, brojni snabdevači, puno znanja i iskustva, te široka prodajna mreža, a tako nešto u kratkom roku može doneti samo otkup velikog, etabliranog proizvođača automobila.
Otud, „Fokskon" je bacio oko na „Nisan", koji ne samo što ima skoro stogodišnju istoriju, već je i prvi u svetu otpočeo masovnu proizvodnju električnog automobila (reč je o modelu „lif" iz 2010. godine).
A kada je rukovodstvo „Nisana" saznalo da će Đun Seki, bivši direktor te kompanije sada na radu u tajvanskoj korporaciji, da se sastane sa predstavnicima francuskog „Renoa", koji drži oko 15 posto deonica „Nisana“, oni su shvatili da je đavo odneo šalu i smesta počeli da sprovode mere koje bi ih zaštitile od eventualnog preuzimanja, kao što su racionalizacija poslovanja kroz redukciju proizvodnje i otpuštanje viška radnika, te spajanje sa trenutno drugim najvećim proizvođačem automobila u Japanu „Hondom".Koncept „Fokskona“ za osvajanje tržišta električnih automobila
U međuvremenu, dok sam ne razvije svoju proizvodnju ili ostvari vlasništvo nad fabrikama automobila, „Fokskon" je pokušao i da sklopi ugovore sa tri japanska proizvođača, koji bi po ugovoru pod njegovim brendom pravili električne automobile.
Jedan od prototipa električnih automobila koji je „Fokskon" nedavno predstavio napravljen je u saradnji sa inženjerima „Šarpa" i predstavlja kombi vozilo, koje, kada se puni strujom, odnosno, stoji može izutra da se transformiše u sobu i posluži za rad na kompjuteru, gledanje televizije na velikom ekranu i slično.
Taj koncept je naročito privlačan za stanovnike istočne Azije, koji često žive u skučenim uslovima zbog prenaseljenosti gradova, i dobro ilustruje proklamovanu filozofiju „Fokskona“, koji želi da mušterije osvoji tako što će im omogućiti da na razne načine prilagođavaju njegova vozila svojim potrebama.
Električna vozila, pošto zahtevaju manje prostora za pogonsku jedinicu od vozila sa motorom na unutrašnje sagorevanje, pružaju mogućnost da se u njih ugradi više uređaja i sredstava koji nisu vezani za samu vožnju. Stručnjaci procenjuju i da će proizvođači automobila morati da sve više rade u smeru pružanja tih dodatnih sadržaja, jer će vremenom rasti prisutnost pametnih, robotizovanih vozila u kojima će putnici biti oslobođeni od upravljanja i tražiti druge načine da popune vreme u prevozu.
Sada kada je „Nisan" na putu da se zaštiti od eventualnog preuzimanja kroz finansijsko i organizaciono povezivanje sa „Hondom", poslovni ljudi iz automobilske industrije s pažnjom će pratiti poteze „Fokskona", divovske korporacije koja u poslednjih par godina ostvaruje prihod u visini od oko 200 do 220 milijardi američkih dolara.